Socialpedagog

Yrkeshögskola, På plats, Heltid, 2 år, Program

400 YH-poäng

Utbildningen till socialpedagog på Campus Nyköping ger dig verktygen du behöver för att arbeta inom missbrukarvård, kriminalvård och socialvård. Du får genom personliga möten och processinriktat arbete en gedigen teoretisk grund och praktiska erfarenheter för att stötta och hjälpa människor på deras väg till förändring och förbättrad livskvalitet.

En utvecklande resa mot ett arbete där du verkligen behövs


Inom socialt arbete, skola, missbruksvård och kriminalvård finns ett starkt behov av utbildad personal med professionellt förhållningssätt och humanistisk människosyn. Som socialpedagog jobbar du med alla åldersgrupper. Du är en av dem som utifrån relevanta utrednings- och behandlingsmetoder stödjer människor i utsatta situationer. Socialpedagogen jobbar också stödjande och förebyggande inom t.ex. skola. Under utbildningen utvecklar du din professionella roll och skaffar dig kunskap om hur du kan bemöta människor i kris, svårigheter och utveckling. Utbildningen bygger på processinriktad pedagogik där grupparbeten är en central del i utbildningen. Utbildningen till socialpedagog på Campus Nyköping är framtagen i nära samarbete med arbetslivet och ger dig möjligheten att redan under utbildningen öva situationer och scenarion tillsammans med andra. Välkommen till en utbildning där drivkraften är att stödja människor att bli den bästa versionen av sig själva.

 

Snabba fakta

  • CSN-berättigad
  • Studieort: Nyköping
  • 100 % studietakt
  • 2 år
Läs mer

Behörighet

För att vara behörig till denna utbildning ska du ha grundläggande behörighet.

Viktiga datum

Februari 2026 - Ansökan öppnar

Ta reda på mer

Utbildningen till Socialpedagog omfattar 400 YH-poäng, vilket motsvarar två års studier på heltid. Utbildningen bedrivs på plats i Nyköping. Utbildningen innehåller schemalagda föreläsningar, praktik (LIA), självständigt arbete och grupparbete. Räkna med att vara på plats i skolan varje dag.

I utbildningen läser du följande kurser:

  • Beroende och samsjuklighet
  • Examensarbete
  • Integrationspedagogiskt socialt arbete
  • Lärande i arbete 1
  • Lärande i arbete 2
  • Psykisk ohälsa
  • Socialpedagogik och metodarbete
  • Socialpedagogiskt arbete – yrkesintroduktion, organisation och författningar
  • Socialpedagogiskt arbete med barn och unga
  • Utveckling, socialisation och livsvillkor - individ, grupp och samhälle

 

LIA - lärande i arbete

LIA eller praktik, utgör en viktig del av utbildningen. LIA innebär att du får omsätta dina teoretiska kunskaper i praktiken och samtidigt får goda möjligheter att bygga nätverk som senare kan leda till arbete.

Många av LIA-platserna ligger på landet och det är därför en fördel med körkort och tillgång till bil.

Utbildningen leder till en yrkeshögskoleexamen Socialpedagog.

Efter avslutad utbildning kan du arbeta som:

  • Behandlingspedagog
  • Socialpedagog
  • Behandlingsassistent
  • Kriminalvårdare
  • Alkoholrådgivare, -terapeut, -utredare
  • Projektledare socialt arbete

 

Efter avslutad utbildning ska du ha kunskaper om/i

  • kunskaper om författningar, riktlinjer och dokumentation inom det socialpedagogiska arbetsfältet,
  • kunskaper om psykisk ohälsa så som psykiska besvär, psykisk sjukdom, psykiska syndrom och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt beroende och samsjuklighet
  • kunskaper om människors utveckling, socialisation och livsvillkor samt samband mellan uppväxtmiljö och socialt utanförskap
  • kunskaper om sociologiska och psykologiska, socialpsykologiska, intersektionella och interkulturella perspektiv i socialpedagogiskt arbete
  • kunskaper om vägen till en normbrytande livsstil och om arbete för att främja förutsättningar att lämna en sådan
  • kunskaper om hälsoperspektiv och hälsofrämjande arbetssätt
  • kunskaper om vårdkedjor inom socialt arbete samt om samverkan och samordning mellan olika aktörer inom det socialpedagogiska arbetsfältet och angränsande arbetsfält
  • kunskaper om den egna yrkesrollens relation till angränsande yrken inom socialt arbete
  • specialiserade kunskaper om socialpedagogikens grundperspektiv, utveckling och relation till olika teorier och teoretiska perspektiv inom området
  • specialiserade kunskaper om metoder inom socialpedagogiskt arbete, generiskt och specifikt, i socialt vård- och behandlingsarbete och vardagsstöd
  • specialiserade kunskaper om kommunikation, kommunikationsprocesser, samtalsmetodik och modeller för konflikthantering

 

Efter avslutad utbildning ska du ha färdigheter i att:

  • utifrån förståelse för sociala problems uppkomst, yttringar och konsekvenser identifiera resurser och insatser för effektivt socialpedagogiskt arbete
  • arbeta med ett personcentrerat förhållningssätt och bemöta människor med respekt oberoende av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder
  • arbeta i enlighet med tillämpliga författningar inom socialpedagogiskt arbete
  • reflektera över kunskapsbasen för insatser i olika delar av det socialpedagogiska arbetsfältet riktat till olika målgrupper
  • arbeta i och samverka med tvärprofessionella team
  • använda socialpedagogiska metoder samt samarbeta i kollegiala team
  • medverka i socialpedagogiska insatser vid samsjuklighetsproblematik hos människor med psykisk ohälsa och beroende
  • bidra till en trygg och säker vård- och behandlingsmiljö och systematiskt kvalitetsarbete
  • bidra till kritisk granskning av verksamheten och kontinuerligt fokusera på möjlig verksamhets- och metodutveckling
  • kommunicera socialpedagogik, teoretiska perspektiv och överväganden om insatser relaterade till upplevda behov på ett främmande språk.

 

Efter avslutad utbildning ska du ha kompetenser att:

  • arbeta med hög professionalitet och god yrkesetik inom olika socialpedagogiska arbetsfält
  • arbeta med mobiliserande socialpedagogiskt arbete i olika sammanhang
  • arbeta i tvärprofessionella team samt utföra sitt uppdrag ur ett helhets- och vårdkedjeperspektiv genom samverkan och samordning
  • självständigt, professionellt och yrkesetiskt, inom ramen för sitt uppdrag, planera, genomföra, dokumentera, utvärdera och följa upp socialpedagogiska insatser och metoder på arbetsfältets olika arenor
  • utifrån ett professionellt förhållningssätt arbeta med socialpedagogiskt arbete riktat till olika målgrupper och självständigt bedöma olika insatsers evidens och vilken socialpedagogisk insats som är lämplig i specifika situationer baserat på evidensbaserad praktik
  • hantera olika situationer i arbetsfältet med hög aktörsberedskap och vara en aktiv part i kompetensoch verksamhetsutveckling och självständigt agera i yrkesrollens förekommande uppgifter på ett sätt som skapar kvalitet och leder till vidare lärande och professionell utveckling.

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får om utbildningen till socialpedagog.

Kan man läsa på distans?
Nej, vårt sätt att utbilda bygger på att man är närvarande i skolan varje dag.

Hur många dagar per vecka är man i skolan?
Räkna med att vara på plats varje dag.

Var kan man jobba efter att ha gått utbildningen?
Utbildningen till socialpedagog ger kompetens att arbeta inom bland annat missbruksvård, på HVB (hem för vård och boende), i skolan och inom kriminalvård. Allt fler arbetar idag förebyggande inom t.ex. skola. 

Hur ser arbetsmarknaden ut?
Många HVB (hem för vård och boende) har idag personal med otillräcklig utbildning och som socialpedagog är du väldigt attraktiv för dessa arbetsgivare. I Sörmland finns många HVB. Inom kriminalvård och missbruksvård ser man socialpedagoger som intressanta sökande till flera olika typer av tjänster. På senare år anställer även skolor socialpedagoger som stöd till övriga pedagoger.

Kan mina egna livserfarenheter spela roll när jag ska jobba som socialpedagog? Ja, de erfarenheter du har från livet kan var användbara i din roll som socialpedagog. Arbetssättet på utbildningen bygger därför till stor del på din egen förmåga att reflektera och utgå från dina erfarenheter och din person i olika processer. Det är dock viktigt att tänka på att man ska kunna förhålla sig professionellt i sin yrkesroll. Dina egna erfarenheter bör vara bearbetade innan du går utbildningen. 

Jag har just gått ut gymnasiet, kan jag söka in till utbildningen?
Ja, det kan du, men du kan bli hjälpt av en viss arbetslivserfarenhet innan du påbörjar denna utbildning.

Jag finns med i belastningsregistret, är det ett problem om jag vill gå den här utbildningen?

Du är välkommen att söka och kan bli antagen. Det kan bli problematiskt när det blir dags för praktik, eftersom många praktikplatser begär utdrag ur belastningsregistret inför praktiken. Samma sak gäller när du ska söka jobb som socialpedagog.

Vad är det för skillnad på en socialpedagog och behandlingspedagog?

Socialpedagogen och behandlingspedagogen kan i praktiken ha precis samma arbetsuppgifter. Socialpedagogen kan jobba både med behandling och förebyggande arbete inom t.ex. skola samt riktat arbete mot socialt utsatta grupper i samhället med alla åldersgrupper. Generellt jobbar en behandlingspedagog med behandling inom vård, boende, socialpsykiatri och kriminal - och missbruksvård. 

Utbildningen till Socialpedagog är framtagen i nära samarbete med arbetslivet. Det innebär att de till exempel är delaktiga i utbildningens innehåll, medverkar i ledningsgruppen eller tar emot studerande på LIA. I nätverket finns bland andra HVB-hem, kommuner och kriminalvård.

Ledningsgrupp

Representant från näringslivet:

  • Ellinor Andmarken, Kriminalvården, Norrköpings kommun
  • Ann-Charlotte Broberg, HVB hem, Nyköpings kommun
  • Åsa Fällman, HVB hem, privata sektorn
  • Katarina Haddon, Vård och omsorgsförvaltingen, Oxelösunds kommun
  • Beatrice Hagfalk, Skolkurator, Nyköpings kommun
  • Jens Olofsson, Kriminalvården, Nyköpings kommun
  • Saliba Yonan, Ung Arena, Nyköpings kommun

 

Representant för Universitet/högskola

  • Bett Larsdotter, Institutionen för socialt arbete, Göteborgs Universitet

 

Representant för skolväsende:

  • Charles Richard Nordling, utbildningsledare socialpedagogutbildningen, Campus Nyköping
  • Stefan Jansson, utbildningsledare behandlingspedagogutbildningen, Campus Nyköping
  • Jonas Axelsson, Verksamhetschef Yrkeshögskolan, Campus Nyköping

 

Studeranderepresentant:

1. Grundläggande behörighet

Du är behörig att antas till en utbildning inom yrkeshögskolan om du uppfyller något av följande:

  1. har en gymnasieexamen från gymnasieskolan eller kommunal vuxenutbildning
  2. har en svensk eller utländsk utbildning som motsvarar kraven i punkt 1
  3. är bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning
  4. eller genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen.

2. Kunskaper i svenska

Om du har ett annat modersmål än svenska, danska, färöiska, isländska eller norska måste du ha de kunskaper i svenska som behövs för att du ska kunna klara av utbildningen. Det är skolan som avgör och prövar om du har de kunskaper som krävs. 

Om du inte uppfyller kraven

Reell kompetens

För dig som inte uppfyller de formella kraven på grundläggande behörighet eller särskilda förkunskaper finns ändå en möjlighet att bli antagen genom så kallad reell kompetens. Reell kompetens är den samlade kompetens du har, oavsett om du kan styrka det med betyg eller annat intyg. Det kan vara erfarenheter och kunskaper från t ex arbetslivet, utbildning eller annat.

Gör vi bedömningen att du, baserat på dina erfarenheter, kan klara utbildningen och sedan arbeta inom det yrke som utbildningen leder till, så kan du bli antagen.
Vill du söka på reell kompetens är det viktigt att du tillsammans med din ansökan skickar in relevanta intyg som beskriver din kompetens (t ex arbetsintyg, betyg) så att vi kan göra en samlad bedömning av dina kunskaper och erfarenheter.

Om underlagen inte fullt ut styrker din behörighet kan en kompetenskartläggning utföras. Du kan ladda ned blankett för detta här. Kartläggningen används sedan för att bedöma om du kan bli behörig till utbildningen.

Tänk på att det är du som sökande som ansvarar för att komplettera din ansökan och att du gör det senast sista ansökningsdag. Alla bilagor ska laddas upp på vår ansökningswebb.  

Alla som förklaras behöriga efter bedömning av reell kompetens går vidare till urval.

20%-regeln

Om du fortfarande inte kan bedömas som behörig finns ytterligare en möjlighet i form av den så kallade 20 %-regeln. Behörigheten kan då bedömas mot andra krav. Dessa krav tar sin utgångspunkt i att du ska kunna tillgodogöra dig utbildningen och därefter utöva det yrke som utbildningen förbereder för. Observera att det är vi som utbildningsanordnare, som beslutar om denna regel ska användas. Högst 20 procent av årsplatserna i en utbildning får avsättas för sådana sökande. 

Fullständig ansökan

Din ansökan behöver vara komplett med de dokument som krävs för behörighet senast sista ansökningsdag. 

Urvalsprocessen 

Om antalet sökande överstiger antalet platser görs ett urval bland behöriga sökande. Som urvalsgrunder används:

  • Betyg

 

Betyg i Svenska 2/ Svenska som andra språk 2 värderas enligt följande:

3 poäng för betyg C eller D/VG/4
4 poäng för betyg A eller B/MVG/5

Omdöme från folkhögskola värderas enligt följande:
3 poäng för God-Mycket god studieförmåga eller Mycket god studieförmåga
4 poäng för Mycket god-Utmärkt studieförmåga eller Utmärkt studieförmåga
Maxpoäng for urvalsgrunden betyg är 4.

  • Särskilt prov

 

Samtliga behöriga sökande kallas till ett särskilt prov som genomförs på plats på Campus Nyköping. Kallelse till det särskilda provet skickas med e-post till de som berörs.

Det särskilda provet genomförs i form av två delprov, en muntlig del och en skriftlig del. Båda syftar till att på ett strukturerat sätt bedöma vilka sökande som har bäst möjlighet att tillgodogöra sig utbildningen. Eftersom undervisningen bygger på socialt samspel och förmågan att reflektera undersöks den sökandes möjligheter att klara detta först genom ett muntligt prov. Provet inleds med en gruppuppgift i problemlösning. Gruppuppgiften poängsätts ej, men utgör grund för den muntliga delen. Den muntliga delen genomförs i form av en kort strukturerad intervju, med fasta frågor, och utförs av två personer med god kännedom om de krav som ställs under utbildningen. Provet kan ge 1, 5, 10, 15 eller 20 poäng.

Förmågan till skriftlig reflektion är mycket viktig för att klara de krav som ställs både under utbildningen och senare i arbetslivet i form av social dokumentation. Det skriftliga delprovet testar den studerandes förmåga till detta och genomförs i form av en individuell skriftlig uppgift. Den bedöms av en av huvudlärarna på utbildningen och kan ge 1, 5, 10, 15 eller 20 poäng. Max antal poäng för urvalsgrunden särskilt prov är 40. Det särskilda provet är inte obligatoriskt men ökar dina chanser avsevärt för att bli antagen.

Total poäng som max kan uppnås i urvalet är 44. 

De sökande med högst urvalspoäng blir erbjudna en plats till utbildningen.
Resterande får en reservplats.

  1. Gå in på ansökningswebben https://yhcampusnykoping.alvis.se/
  2. Logga in eller skapa ett konto
  3. Gå till fliken ”utbildningar” och sök efter din utbildning
  4. Lägg till den utbildning du vill söka till ”Mina val”
  5. Bifoga de dokument som krävs (Om du inte har alla dokument redo när du gör din ansökan kan du bocka i rutan ”jag intygar att bifoga obligatoriska bilagor senare”. Komplettera din ansökan senast det datum som ansökan stänger).
  6. Granska och skicka in din ansökan.

Tänk på att din ansökan behöver vara komplett senast sista ansökningsdag för att vi ska kunna bedöma den!

Dokument som behövs för ansökan

  • Gymnasiebetyg
  • Eventuella övriga betyg från t.ex. vuxenutbildning, folkhögskola eller högskola
  • Översatta betyg från UHR (om du har utländska betyg). Läs mer på Universitets - och högskolerådets hemsida uhr.se om hur du går tillväga för att översätta dina betyg.
  • Andra intyg som styrker praktisk erfarenhet om det anges som behörighetskrav t.ex. tjänstgöringsintyg, intyg för särskild erfarenhet etc.  

Viktigt att tänka på

Alla handlingar ska bifogas elektroniskt genom att du laddar upp dem på vår ansökningswebb. Observera att vi inte får dina betyg automatiskt, du måste själv ladda upp dem.

Om du inte har alla dokument elektroniskt kan du:
• Scanna dokumenten (t ex på ett bibliotek)
• Fota och spara som pdf eller jpg och ladda upp
• Få hjälp med scanning i receptionen på Campus Nyköping

Om särskilda förkunskapskrav efterfrågar arbetslivserfarenhet eller motsvarande

Yrkeserfarenhet styrker du med tjänstgöringsintyg som skickas med ansökan. Tjänstgöringsintyget ska innehålla följande:

  • Arbetsgivare
  • Anställningsperiod (start- och slut eller om du ff är anställd ska framgå)
  • Titel
  • Tjänstens omfattning (t ex 100%)

Övriga intyg

Övriga intyg där erfarenhet behöver styrkas dokumenteras i t.ex. worddokument där du beskriver din erfarenhet. I de flesta fall behöver du en underskrift från någon som kan styrka din erfarenhet.

Tänk på att det är du som sökande som ansvarar för att komplettera din ansökan och att du gör det senast sista ansökningsdag. Alla bilagor ska laddas upp på vår ansökningswebb. Om du slutar på gymnasiet under våren måste du bifoga ett utdrag ur betygskatalogen innan sista ansökningsdag.

Är du osäker på vilka dokument du behöver ladda upp eller vad de ska innehålla?

Ta kontakt med oss på mejl yhantagning@nykoping.se eller telefon 0155-45 70 60. 

Hej! Jag heter Charles och jag är utbildningsledare för denna utbildning. Mig når du på 0155-24 85 49 eller charles.nordling@nykoping.se

 

Har du frågor om antagning och behörighet?

Ta kontakt med vår antagningsenhet direkt via formuläret nedan eller ring kundservice helgfria vardagar 7-16 på telefon 0155-45 70 60.